زهرا سلگی؛ آمنه کمرخانی
چکیده
مقدمه: سندرم درد قاعدگی به عنوان یکی از شایعترین مشکلات زنانه علاوه بر پیامدهای بهداشتی - درمانی بر کیفیت زندگی تأثیر منفی می گذارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر درماندگی روانشناختی و کیفیت خواب دختران دارای سندرم درد قاعدگی انجام شد. روش: پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون ...
بیشتر
مقدمه: سندرم درد قاعدگی به عنوان یکی از شایعترین مشکلات زنانه علاوه بر پیامدهای بهداشتی - درمانی بر کیفیت زندگی تأثیر منفی می گذارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر درماندگی روانشناختی و کیفیت خواب دختران دارای سندرم درد قاعدگی انجام شد. روش: پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و با گروه کنترل و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در سال 1400 بود، که با روش نمونهگیری در دسترس 40 نفر انتخاب و با انتساب تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. برنامه ذهنآگاهی طی 8 جلسه 1 ساعته برای آزمودنیهای گروه آزمایش اعمال شد اما گروه کنترل مداخلهایی دریافت نکرد. دادهها با پرسشنامه غربالگری پیش از قاعدگی، پرسشنامه کیفیت خواب و پرسشنامه درماندگی روانشناختی گردآوری شد. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی و تحلیل واریاس با اندازهگیری مکرر و نرمافزار آماری SPSS استفاده شد. یافتهها: برنامه آموزش ذهنآگاهی بر کاهش درماندگی روانشناختی در مرحله پسآزمون اثربخش بود (19/74=F، 002/0=P و 67/0=Eta). بین میانگین نمره کیفیت خواب آزمودنیهای دو گروه نیز در مرحله پسآزمون تفاوت معنادار بود (85/13=F، 001/0=P و 58/0=Eta). تأثیرات مثبت آموزش ذهنآگاهی در مرحله پیگیری برای متغیرهای پژوهش پایدار بود. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که آموزش ذهنآگاهی روشی مؤثر در بهبود کیفیت خواب و سلامت روانشناختی مبتلایان به درد قاعدگی بوده است.